SRBIJA DOBIJA DRUGU FABRIKU ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA? Vučić tražio od Sija proizvodnju vozila na struju kod nas

Elena Božić Talijan

10. 05. 2024. u 14:02

SRBIJA bi mogla da dobije još jednu fabriku električnih automobila. Ovu mogućnost nagovestio je predsednik Aleksandar Vučić tokom posete kineskog predsednika Si Đinpinga, koji je u razgovoru sa velikim liderom sa istoka pokušao da izlobira za taj veoma značajan projekat. Očekuje se odgovor Pekinga, a ta opcija ozbiljno će se razmatrati.

СРБИЈА ДОБИЈА ДРУГУ ФАБРИКУ ЕЛЕКТРИЧНИХ АУТОМОБИЛА? Вучић тражио од Сија производњу возила на струју код нас

Foto: Tanjug/Nemanja Jovanović

Pre nego što je najveći kineski proizvođač e-vozila kompanija BYD lane u decembru odlučila da gradi svoju gigafabriku u mađarskom Segedinu, spekulisalo se da je i naša zemlja razmatrana kao potencijalna destinacija i da nam je to za dlaku izmaklo.

"Stelantisova" fabrika u Kragujevcu trebalo bi u oktobru da počne proizvodnju električne "pande" u punom kapacitetu, a ekonomski analitičari i stručnjaci ističu da bi dolazak još jednog proizvođača značajno podigao ekonomsku aktivnost u našoj zemlji i uticao na rast srpskog BDP. Električno vozilo bi kao finalni proizvod poboljšao strukturu našeg izvoza koja je u automobilskoj industriji sada bazirana na plasiranju nekih jednostavnijih, sitnijih delova, a to bi uticalo i na smanjenje spoljnotrgovinskog deficita.

Kako ocenjuje direktor Automobilskog i mobiliti klastera Srbije Igor Vijatov, izgradnja još jedne fabrike e-automobila bi bila sjajna vest. Pored kragujevačkog "Stelantisa" to bi, kako dodaje, učvrstilo poziciju naše zemlje kao značajnog proizvođača tih vozila u Evropi.

- U Srbiji ima oko 200 kompanija koje prave auto-delove - navodi za "Novosti" Vijatov. - Još jedan proizvođač znači dodatnu priliku za naše dobavljače delova da uđu u njihove lance snabdevanja. Oni će biti angažovani za pogon u Kragujevcu, a nova fabrika otvara nove poslovne mogućnosti za njih. Takođe, šansa za naše dobavljače biće i kineska proizvodnja električnih vozila u Segedinu.

Izgradnja još jedne fabrike e-automobila u Srbiji bi, kako dodaje, privukla i nove investitore, proizvođače auto-delova da dođu. Sve ovo znači i otvaranje novih radnih mesta za naše građane. On ističe da proizvodnja vozila na električni pogon donosi nove tehnologije, nova znanja i izazove. Biće nam potreban, kako dodaje, potpuno drugačiji tip radnika, odnosno mnogo više inženjera i IT stručnjaka.

U Kini postoji oko 400 proizvođača električnih automobila, ali nisu svi uspešni. Neki, poput kompanije BYD koja gradi fabriku u našem komšiluku, uspeli su da se probiju i postanu globalni igrači. Zapadni mediji često pišu o poslovnom rivalstvu ove kineske firme i "Tesle" Ilona Maska nazivajući to borbom Titana u oblasti električnih vozila. Britanski "Gardijan" je početkom godine pisao da je u poslednjem kvartalu 2023. godine BYD prvi put nadmašio "Teslu" kada je u pitanju prodaja samo automobila na baterije. Ne čudi onda što se Mađarska, gde je počela priprema zemljišta za gradnju fabrike ovog proizvođača iz Kine, našla na meti kritika Brisela i ljubomore drugih članica EU.

Konkurentnost kineskih proizvođača e-vozila u odnosu na evropske značajno se povećava. Da to izuzetno žulja Brisel, pokazuje i izjava predsednice Evropske komisije Ursule fon der Lajen koja je kao jednu od najznačajnijih tema sa predsednikom Sijem tokom njegove posete Parizu navela zahtev EU za fer konkurenciju u trgovini, jer postoji prevelika ponuda subvencionisanih kineskih proizvoda kao što su električna vozila.

Prema rečima Vijatova, Kina se takmiči sa Evropom i Amerikom, a kineski proizvođači električnih vozila su zaista napredovali.

- Oni prave električne automobile koji su dosta jeftiniji od evropskih i američkih, a sa sličnim performansama u smislu kvaliteta - navodi naš sagovornik. - Pojavile su se informacije da su pojedini kineski proizvođači napravili baterije sa kojima automobil može da prelazi i 1.000 kilometara sa jednim punjenjem. Sada su električni automobili deklarisani da prelaze od 300 do 500 kilometara, što utiče i na njihova vozila, pa su ona sa manjom baterijom jeftinija, a sa većom skuplja.

Za "Ekspo" leteći taksi

KINESKA kompanija, jedna od najpoznatijih u svetu u oblasti tzv. letećih taksija, sa kojom Srbija pregovora kako bi se ove letelice uspostavile 2027. godine kada se održava "Ekspo" u Beogradu, zove se EHang. Ovo za "Novosti" otkriva Petar Vojinović, urednik specijalizovanog sajta za vazduhoplovstvo "Tango siks". Vučić je tokom zajedničke izjave sa kineskim predsednikom Si Đinpingom rekao da se krenulo u pregovore, ali nije hteo još da iznosi ime firme. Kako Vojinović ističe, tzv. leteći taksiji su zapravo letelice sa vertikalnim poletanjem i sletanjem na električni pogon (eVTOL), kao helikopteri.

- Koliko je EHang trenutno u samom vrhu globalne trke za praktičnom demonstracijom upotrebe ovih letilica, dokazano je pre dva dana u Abu Dabiju - ističe Vojinović. - Tada je izveden prvi demonstracioni let sa jednim putnikom na prostoru Bliskog istoka. On je prevezen u njihovoj dvosedoj letelici bez pilota.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
KO JE CRVENI KOMANDANT? Jedini Srbin general Crvene armije - Lenjin mu bio zahvalan, stradao od Staljinove ruke (FOTO)

KO JE CRVENI KOMANDANT? Jedini Srbin general Crvene armije - Lenjin mu bio zahvalan, stradao od Staljinove ruke (FOTO)

ISTORIJA Sovjetskog Saveza, svetske supersile 20. veka, upamtila je brojne heroje, borce, oficire koji su svojim junaštvom i rezultatima zadivili svet. U periodu kada se SSSR tek stvarao i uzdizao, značajan pomena bio je i doprinos jednog Srbina, Danila Srdića (1896-1937), prvog i jedinog Srbina koji je bio general Crvene armije. Ovo je njegova priča.

20. 05. 2024. u 11:53

Komentari (25)

BRUKA! Evo šta je Nikola Jokić doživeo nakon što je sa Denverom ostao bez šampionske titule